IGROVJE
stranka » igrovje » rumplkamra » Arcanum
Arcanum

Quattro

Arcanum so leta 2001 izdelali prebežniki iz Black Isla, imenovani Troika Games. Ta od­lična steampunkovska frpjka je zgrajena na srčku, ki je tri leta prej poganjal Fallout. Izometrična podoba, premikanje po šestkotnikih, potezni boj, ki porablja akcijske točke, in proslavljeni sistem statistik SPECIAL – tu sta si Arcanum in Fallout slična. Nenazadnje sta steampunk in retrofuturizem podobna pripovedna žanra. Vendarle pa Arcanum vzornika nadgradi v praktično vsakem pogledu. Od možnosti bojevanja v realnem času prek ogromnega prizorišča do, jasno, magije.

Puristi bi se oglasili, da Arcanum ni steampunk, marveč hibrid z elfpunkom. Toda raznolike strani, bolj ali manj tehnološko osveščene, k vzdušju le pridodajo.

Dan, ko je gorelo nebo
Dogajanje je postavljeno na fantazijsko celino Arcanum, kjer sta tehnologija in magija nasprotna si pola. Bolj kot se nagibaš v eno smer, slabše jo odneseš pri drugi. Kontinent doživlja industrijski razcvet, ki so ga prinesli parni stroji, in se navdušuje nad novitetami, od tiskanih časopisov do vlakov in cepelinov, ki običajnim ljudem omogočajo hit­ro potovanje po zraku. Na krstnem poletu se po letalskem napadu zruši eden takih zrakoplovov, na katerem si. Kot edini preživeli skušaš odkriti, kdo vraga je odgovoren za nesrečo. Dlje ko raziskuješ, bolj jas­no postaja, da je nekdo na piko vzel prav tebe.
Sistem SPECIAL – to je kratica za osnovne statistike: moč, zaznavanje, vzdržljivost, privlačnost, pamet, gibčnost in sreča – se z vključitvijo coprnij razširi na osem statistik. Namesto sreče sta dodani volja (willpower) ter lepota, dočim se veščine delijo v tri drevesa: osebne, tehnološke in magične. Skladno z vlaganjem v posamezne veje se spreminja vaša usmerjenost v tehnično ali coprniško smer. To vpliva tako na predmete, s katerim upravljate, kot na ljudi okoli vas. Strojnik bo zaman segal po uročenih oklepih, čarodeju bodo puške razpadale v rokah. Obstaja srednja pot, kjer lahko do neke mere rabiš oboje, a cena za vsestranskost je povprečnost. Najhudejše čarovnije in najbolj ubojita orožja – slednja je treba ponavadi sestaviti na lastno pest – ti ne bodo nikdar na voljo.

Zelene pikice so akcijske točke. Rdeče pomenijo, da boš za akcijo žrtvoval kondicijo iz modre menzure. Ko je zmanjka, se onesvestiš.

Pogrešam te, Nelinearnost!
Vendar to načeloma ni problem, saj za preigranja Arcanuma ni 'pravega' načina. Lahko si nabrit jezični dohtar, ki se bo iz vsake situacije izmotal z ostrim umom, ali notoričen bebec, ki ne zmore koherentnega stavka in to odtehta z brutalno močjo ter bliskovitimi refleksi. Lahko podkupiš druge, da opravijo umazano delo namesto tebe, ali s peklenskim ognjem cvreš vse pred sabo. Ob tem špil ni diskriminatoren. Čutiš se enako izpolnjenega, če si magični podjarmiš eile elementov ali ko sestaviš bruhalnik plamenov. Sleherna naloga, ki jo najdeš v ogromnem odprtem svetu, je rešljiva na vsaj tri na­či­ne, in ni kvesta, ki bi ne imel vsaj dveh možnih zak­ljučkov. Na tebi je, ali boš potegnili v eno ali drugo stran.
Dejanja beleži števec karme, ki odloči, ali si junak ali zlobnež. Tako gre vse do končnega obračuna, ki ga je takisto moč razrešiti le z besedami. Nakar si v zaključni sekvenci deležen rekapitulacije, kjer izveš, kako je tvoje popotovanje vplivalo na posamezne kraje in ljudi ter na deželo v celoti. Če z doseženim nisi zadovoljen, pač pričneš znova, z drugačnim likom in na drugačen način. Ako ti to ne zadostuje, lahko povabiš prijatelje v mrežno razpaljotko in se z njimi spopadeš oziroma družno tamanite neprijatelje. Škoda le, da v tem načinu ni moč preigrati osrednje štorije in da boja ne gre preklopiti v poteznega, saj se vedno odvija v realnem času. A kljub videzu ne pričakuj diablovščine. V ozadju se pridno vrtijo kocke in napad bo praviloma večkrat zgrešil kot zadel.

Tipično diablovski inventar, porečete. E, ni. Vsak predmet ima težo in kdor pobira vso navlako, bo konkretna počasnela. To je lahko v borbi usodno!

Ko drugi po­pra­v­­ljajo za tabo
Žongliranje s toliko spremenljivkami je za sabo potegnilo nemalo hroščev. Troika so se nekaj časa trudili in jih uplinjali, nakar jim je pričelo zmanjkovati časa in denarja. Njihov drugi naslov, Bloodlines, je bil enako nedodelan in potreben naknadnega poliranja, nakar je studio leta 2005 šel pod rušo. Zaplate so prevzeli ljubitelji, kajti kljub povprečnim prodajnim številkam si je Arcanum pridobil kultni status. Izšlo je več neuradnih popravkov, ki so ga dodobra očistili, nakar so se zagreteži lotili še lepšanja. Tako so danes na voljo karte z višjo stopnjo podrobnosti in popravek, ki ločljivost dvigne na poljubno.
Toda bitna grafika lepotne operacije ne potrebuje zares, saj je očesu še danes povsem sprejemljiva. Oziroma se ne ukvarjaš z njo, ker te zgodba in raznoliki izidi scenarijev preveč potegnejo vase. Do te mere, da pozabiš na staromodnost, vsled katere moraš položaj shranjevati ročno in ob nepričakovani smrti ugotoviš, da je šlo v nič več ur igranja. Oh ja. Na napakah se učimo. 

Privzeto se bojuješ v realnem času. Poteze so name­njene starim prdcem, ki ne maramo za spremembe. Vredno je preizkusiti oba.

Inačico Arcanuma, ki deluje v sodobnih Oknih, za standardnih pet evrov trži GOG.com. Za poganjanje izvirne verzije v Win7 moraš namestiti zaplato, ne starejšo od 1.7.0.4, in izvršno datoteko pognati v združ­ljivostnem načinu za Windows XP (desni klik, Properties, Compatibility).
Sierra, 2001 – PC

Arcanum
objavljeno: Joker 235
februar 2013