IGROVJE
stranka » igrovje » pc » The Stanley Parable
The Stanley Parable

Kavbojcu glas ponudi modro in rdečo tabletko. A ker rad vzame usodo v svoje roke, raje zvrne šnops.

Prilika o Stanleyju je še ena od hrabrih neodvisnic, ki se poigravajo s pričakovanji in hočejo pokazati drugačno plat igranja. V samostojen špil je zadevica zrasla iz brezplačnega moda za Half-Life 2, ki smo ga opisali v Jokerju 223. Še vedno sta v soju žarometov odštekani pripovedovalec in kup odločitev, ki vplivajo na potek dogajanja. A frišna različica je konkretno razširjena prvoosebnica, oplemenitena z zajetno dozo humorja.
Toda za štosi se skriva raziskovanje tradicionalnih omejitev, ki smo jih od špilov tako vajeni, da jih niti opazimo ne več. To ni streljačina, avantura ali moz­ga­lica, saj v njej ne najdeš sovragov, rabe predmetov in klasičnih ugank. Je premišljena in hudo zabavna kritika ustaljenih praks, ki zavirajo napredek.

Suženj rutine
Stanley je zadovoljen uslužbenec velike firme. Take z blodnjakom enoličnih hodnikov, avtomatov za vodo in oštevilčenih pisarn, okrašenih s plastičnimi fikusi ter dolgočasnimi sličicami narave. Vsako jutro sede pred zaslon, ki mu narekuje, katere gumbe mora pritiskati. Tak je sleherni njegov delovnik, a enoličnost ga osrečuje. Dokler se nekega dne ne zave, da že celo uro bolšči v monitor, ki mu ni dal niti enega povelja. Ko pokuka iz sobice, opazi, da na šihtu ni nikogar. Je mar spregledal obvestilo?
To vpraša pomirjujoči glas v Stanleyjevi glavi. Eden tistih, ki bi jih pripisal belobrademu dedku rdečih lic ali Stephenu Fryu. No, kmalu dojameš, da to ni zgodba o Stanleyju, marveč o njegovem odnosu z vsevednim pripovedovalcem. Poudarek ni na kompleksnem igranju, saj glavnino opraviš z enostavno hojo, kljukanjem duri in pritiskanjem gumbov. Ni inventarja, miselnih orehov in dialogov. Le glas, ki venomer kome­n­tira in usmerja. Lahko ga upoštevaš – ali pa se mu upreš. Ko si postavljen pred dvoje odprtih vrat, te napoti levo. Je mogoče, da ima Stanley prvikrat v živ­­ljenju izbiro?

Stanley vsako jutro sede za računalo in pritiska tipke po navodilih. Danes bo drugačen dan. S šaljivim pripovedovalcom bosta smiselnost početja pokomentirala na izletu skozi razvejan blodnjak hodnikov, izbir in posledic.

Razvejani peskovnik
Čaka te mreža različnih poti, ki kliče po raziskovanju in pelje do množice zaključkov. Ne boj se, če se ti zdi, da česa nisi izkusil, saj je kratek skozihod le eden mnogih. Po koncu vselej pristaneš tam, kjer si začel, enega in edinega pravega finala pa ni. Je le množica vnaprej pripravljenih sosledij.
Okolje se zna tekom igranja korenito spremeniti in poskušanje je nagrajeno. Če splezaš na mizo in sko­čiš skozi okno, nisi odkril hrošča, le eno od poti. Kjer je bilo prej dvoje duri, so zdaj tretja … ali pa nobenih. V sobi brez izhoda zvoni telefon in lahko dvigneš slušalko, lahko pa si poreden in ga izštekaš.
Vsako tvoje dejanje spremlja glas. Zdaj je pravljično prijeten, naslednji trenutek zbadljiv. Občasno odtava v odbite filozofske vode ali se razhudi nad neposluš­nostjo. Kljub izbiram ti da vedeti, da je Stanleyjeva usoda v njegovih rokah – a čez minuto se tako zmede, da podvomiš v njegovo vsevednost.
Vsekakor predte postavi mnogo presenečenj in zvr­han pehar pirhov. Razglablja o vzrokih, dejanjih in posledicah ali ti postreže z odštekano miniigrico ter kul referenco, kot je sprehod po kockastem svetu peskovniškega fenomena Minecraft. Oziroma te popelje po muzeju, ki pokaže, kako se je Parable razvil iz popularnega moda na osnovi pogona Source. Nemara te celo iznenadi z napetim odsekom, podobnim še­fovskemu obračunu?

Zadnja vrata desno
Stanley svoje pove v nekaj uricah in vredno mu je prisluhniti. Sprašuje se, ali igre niso nič več od pritiskanja gumbov glede na povelja, da bi dosegel določen učinek? Kakšen vpliv imajo v njih naše od­ločitve? Kdaj jih sploh končaš – ko umreš, uzreš odjavno špico, jih zapreš? Je cilj važnejši od poti? Stanley nima vseh odgovorov, a postavlja prava vpra­ša­nja. Takšna, ob kakršnih zatrepeta celo Be­yond s playstationa 3, kolos zajetnega studia, ki izbire in posledice obeša na veliki zvon.
Tekom igranja se še močneje zaveš, da se industrija vse bolj pomika k preprostemu 'press W to win'. Rav­no izdelki, kot je tale, se upirajo trendom. Premleval in muzal se boš gotovo še dolgo po končanjih. Če­prav izkušnja ni dolga in se ti zdi ducat beličev na Stea­mu za tak eksperiment preveč, se loti vsaj dema. Priporočljiv je na vsak način, saj gre za ločeno uvodno poglavje, ki domiselno predstavi duh Prilike o Stanleyju. Po njem boš najverjetneje hotel še.

The Stanley Parable
založnik: Galactic Cafe
objavljeno: Joker 246
januar 2014