Revija Joker - Uvodnjak za voznike začetnika

ČLANKI
stranka » članki » uvodnjak » Uvodnjak za voznike začetnika
Uvodnjak za voznike začetnika
...
David Tomšič

Premičnost je dandanašnji bistvenega pomena in kot si ne znamo več predstavljati življenja brez mobilnika, se vsakdo, ki poseduje avto, brez njega počuti malodane invalidnega. Kar naenkrat nisi več neodvisen, marveč si se primoran zanašati na dobro voljo okoličanov in na vozni red potniško-živinskega prometa oziroma se zatekati k dragim taksijem. Avtomobil je v naši družbi nuja in ne luksuz, to je dejstvo. Večina se tega zaveda, marsikdo pa še vedno pešači in žica za prevoz, čeprav izpolnjuje tako starostni kot finančni pogoj za krmiljenje premikalnega sredstva. Taki posamezniki so druščini često v breme in to, da se jih vozi naokoli, jemljejo kot nekaj samoumevnega, ne zavedavši se niti stroškov, niti odgovornosti voznika. Zatorej v imenu vseh prevoznikov polagam na srce nevozniškemu življu, naj gre takoj opravljat vozniški izpit! Čimprej, tembolje. To velja zlasti za punce, ki pogosto odlašajo vso mladost, nakar (tudi zaradi tega) obtičijo za štedilnikom in se razlezejo na dvakratni volumen. Strah pred šofiranjem je iz trte izvit, saj upravljanje štirikolesnega stroja ni nikakršen bavbav. Kljub navidezno zaguljenemu usklajevanju in nadzorovanju vseh štirih udov postanejo pedaliranje, volaniziranje ter pretikanje dejanja refleksnega loka, kar pomeni, da se z njimi ubadajo mali možgani. Ostane torej še veliko 'sistemskih sredstev' za jedež, čvekež in šlatež. Avto šola sicer ni poceni (deset let tega so ure koštale pol manj), ampak tu ne morete nič. Kakšno pivo in škatla cigaret manj ter poprijem za delo, rečem. Isti svet velja za financiranje avta, ako se niste rodili z zlato žlico v riti in vas za osemnajsti rojstni dan čaka pred bajto nov cherokee (primer ni izmišljen).
Tisti, ki niso povsem mahnjeni na štirikolesnike, bodo kupovali s pametjo in si omislili model po svojih zmožnostih in potrebah, bodisi nov mestni malček, bodisi rabljen karavan zaradi otroka ali psa. Izbira obojega je velikanska. Večje težave bodo imeli oni, ki pri osemnajstih sanjarijo o skylinih, imprezah in emtrojkah. No, s sanjami ni nič narobe, dokler so noge na tleh. Tudi želje in ambicije so na mestu, kajti človek brez njih stagnira. Če si srčno želite porscheja, dobrega beemveja ali katero od ostalih izvedenk žlahtne pločevine, pošteno delajte in se odrekajte dvajset let ter pri štiridesetih bo vaša garaža blažena. Če se to zgodi prej, imejte to za velik osebni uspeh. A nikarte tako visoko letati s prvim avtom. Je že res, da cena plehu hitro pade in da je moč za relativno majhen sold, recimo za manj kot dva milijončka, dobiti velikanske 'direktorske' avtomobile, na primer audi A8 in prejšnji mercedes S, ter celo superšportnike v slogu BMWja 850 in korvete. Prav tako je odveč poudarjati, da si sleherni pobič s takim vagnom zagotovi neomajen ugled med vrstniki. Toda cena za užitke je oziroma postane previsoka. Zaletavi mladenič, ki da kaj malo na modrost in izkušnje staršev ter nima pojma o motoroznanstvu, pri nakupu ne misli niti za ped naprej. Bencin ni več poceni in če vam prodajalec zatrjuje, da tritisočkubični agregat pri normalni vožnji žre borih dvanajst litrov, vedite, da govori o petdesetkilometrski razdalji. Dirkalnik z 250 konji ob 'osmišljevanju svojega poslanstva' porabi od Ljubljane do Portoroža in nazaj šestdeset litrov, medtem ko lahko z novodobnim turbodizlom med vožnjo na morje brez postanka skočimo še na Dunaj in nazaj.
In četudi vam je bencinski strošek sprejemljiv, je vprašanje časa, kdaj se prešeren nasmešek umakne zaskrbljenemu obrazu zavoljo računa pri avtomehaniku. Drži, da lahko kupite svoje dni 15 milijonov težak stroj za deset odstotkov cene, vendar nadomestni kosi zanj stanejo točno toliko kot tedaj, ko je bil nov, pri čemer jih sedaj krepko bolj potrebuje. Ne glede na kvaliteto vzdrževanja se določeni materiali po napornih letih utrudijo in oslabijo. Sploh veste, koliko gumic, zglobov, jermenov, ležajev, cevk in ostale potrošne robe je v takem avtomobilu, da ostalih obrabljajočih se kosov ne omenjam? Račun za zavore, klinasti jermen, svečke in olje, ki znese za mala jajčka par desettisočakov, bo pri avtomobilu visokega razreda, ne oziraje na njega starost, pošteno šestmesten, pri čemer so to privzeti elementi rednega servisa. Kje so šele resnične okvare! Veste, koliko ventilov imajo šest- ali osemvaljniki? Vam je znana cena sedemnajstpalčnih pnevmatik? Se zavedate, da je okoljevarstvena nota nespregledljiva in da bo država kljub temu, da se sami požvižgate, če za seboj puščate oblak iperita, glede količine izpušnih svinjarij neomajna? Kaj šele, če avto kam bolj konkretno prislonite ali če vam gre avtomatski menjalnik. Bolje, da razvalino kar pokopljete.
Akotudi ne greste v skrajnosti in pogledujete zgolj po urnejših izvedenkah 'navadnih' avtomobilov, veljajo isti nasveti. Kupovanje teh takoimenovanih kavarniških dirkalnikov, ki imajo na plečih križ ali več, je praviloma neodobravano. Ti avtomobili hitro menjajo lastnike in nihče jih ne špara. Če bi bilo kaj pravice na svetu, bi se ob nakladanju o avionskih pospeških, vratolomni končni hitrosti, nizkih obratovalnih stroških, polovici novih delov, nekaramboliranosti in vsesplošni brezhibnosti prodajalcu skrajšale noge ter podaljšal nos. Vse prerado se zgodi, da mladec zmeče zadnje fičnike v desetletje staro stokonjsko pločevino, nakar je soočen s kruto resničnostjo, da avto zahteva celostno vzdrževanje, ne le par litrov bencina v rezervoarju. Najhuje je, da mulčki najbolj štedijo pri bistvenih elementih, ki malo dirjalo sploh držijo na cesti, to je na gumah, podvozju in zavorah, dočim jim ni škoda cekinov za hrumeč izpuh, športni filter za zrak, okosmaten volan in neonke. Kaj je bolj frajersko: da češpljo brezskrbno peljete na morje ob katerikoli priliki ali da ob vsaki fračini izletniški želji ob misli na bencinski strošek samo zavijate z očmi?
Modroval, kateri avto kupiti, bom ne - vsakdo ima lastne želje, zahteve in okus. Ter seveda sanje, ki jih pri nakupu vozila ne gre zapostavljati, zakaj uresničitev le-teh pomeni srečo, to pa je nenazadnje eno vodilnih gibal življenja. A ravno spričo dolgoročne felacije, ups, felicije svetujem rabo pameti pri tem, za mladost nemajhnem koraku. Da ne bo premičnina vsled deficita v proračunu nepremičnina postala. Nemara se je vredno ozreti za malimi, poceni vzdrževalnimi modelčki, ki bodo pri za nameček dober poligon za pridobivanje prvih izkušenj. Da niso varni? Potem si kupite laguno, volva ali tatro. Pri opletanju s par sto jurji za pasivno varnost pač ni denarja. Boste tolikanj bolj cenili previdnost na cesti, zavedanje okoliškega prometa in tehnično izpravnost kočije!


David Tomšič

Uvodnjak za voznike začetnika objavljeno: Joker 128
marec 2004