Revija Joker - Potovanje h gori v dalji

ČLANKI
stranka » članki » konzolec - tematski članki » Potovanje h gori v dalji
...
Mar so tam kralji? Kaj pa zakladi, ki vsi bi jih radi? Kje pa. Le samospoznanje in nikogaršnje sanje. Sneti v burki vse bi dal zanje. Tako prej v Journey za PS3 kot v ozaljšani inačici na playstationu 4.

Nekateri zanesenjaško pravoverni igralci tr­di­jo, da so igre za to, da se jih igra, ne da se jih gleda, posluša, občuti; vse to da je zgolj okrasek na interaktivni srži. Sam nisem tako skrajen. Menim, da je špil lahko us­merjen tudi v do­tič­no drugo plat, celo do skrajnosti, dokler s tem ures­niči nek svoj temeljni namen. Taki primeri so detektivski interaktivni film Her Story, animejs­ka QTE-razdejalnica Asura's Wrath, večkonč­na avantura Heavy Rain - in zenovsko pravljična ploščada Journey. Ta je pred dobrimi tremi leti izšla za PS3, zdaj pa so jo v HD-obliki prenesli na PS4. Igralno bistvo in vsebina sta do potankosti enaka kot na starejši konzoli in tudi distribucijska metoda je enaka, torej digitalna prodaja za 12 evrov.

Trakovi iz blaga, ki se vijejo po zraku, ti sproti dajejo energijo za letenje.

Beduinska omama
Skorajda nepojasnjeno se pojaviš kot nenavaden, arabsko oblečen popotnik v puščavi, od koder te v pogledu od zadaj čaka potovanje k strašansko oddaljeni gori. S tankimi nogami in sposobnostjo letenja si še najbolj podoben humanoidnemu ptiču. Vendar v zra­ku ostaneš le, dokler trajajo simboli na dolgem šalu, ki ga vlečeš za sabo. Tako se čez sipine prebiješ do ostankov starodavnega kamnitega mesta, od tam prepotuješ podzemne kaverne in visoke, perzijskim po­dob­ne stolpe, prečiš ledene planjave in dve, tri urice kasneje prispeš do farbovite planine. Odprtega sveta in raziskovanja ni, stopnje so linearne in dokaj ozko zakoličene.
Prav tako nimaš orožij, vmes pa naletiš samo na eno vrsto sovražnikov, nekakšne robotske kače, ki počasi plovejo po nebu in z lučjo preiskujejo tla pod sabo. Pred njimi se je treba zgolj skriti, kar ni pretežko, zato pozabi na bojevanje ali vz­nemirljivo arkadno akcijo. Takisto ni večjih te­žav s premagovanjem ploščadi, ki so le redko pos­tavljene količkaj zafrknjeno. Malce teže je le, če nabiraš nekoliko odročne bleščice, ki pa prispevajo k podaljšanju šala in s tem k še večji lahkosti ter lahkotnosti.

Ko te leteči sentinel opazi, se zažene vate. A te ne ubije, temveč le omami.

Dolgost kratkosti
Čemu torej taka fama okrog Journeyja, ki se je pojavil na številnih kritiških in igralskih naj seznamih ter v Jokerju 224 prejel 90? Zakaj ga ljudje obračajo po petkrat, desetkrat, ga javno hvalijo in zasebno ob njem točijo solzice radosti ter gorja? Zato, ker se te zna dotakniti. Ne toliko igralca v tebi, ki ni ne zaseden ne izzvan, marveč Človeka. Journey je estetska rajža z umetniško, perfektno oblikovanimi prizorišči, od srhapolnih votlin do veličastnega drajsanja po beduinskih sipinah, kjer se puš­čav­ski pesek lesketa v rdečini zahajajo­če­ga sonca. (Zdaj, na PS4, je prelest ob jasnejših teksturah, nadgrajenih svetlobnih učinkih in 60-fpsjski gladkosti še tolikanj očitnejša, čeprav razlika napram PS3 ni ve­lika.) Je prvovrsten zvokovni izlet z nagrajenim soundtrackom in izrednimi, na pravih mestih uporabljenimi zvočnimi učinki, med katere sodi tudi - tišina. Ta tvori lep kontrapunkt vlečenju godal in rabi kot iztočnica za bujenje občutij v prsih, naj gre za veličastnost, nelagodje ali žalost.

Sipinam sledi izlet med ruševine, ki jih barva kri tonečega sonca.

In je meditativna, blagodejna izkušnja, oaza miru ter razmisleka med podivjano ad­re­na­linskostjo levjega deleža iger. Ko plavajoče drsiš čez pozabljena svetišča in osušene struge, čez mrtve livade in živa pobočja, sam ali v družbi naključnega inter­­netnega sotrpina, s katerim se sporazumevata le ono­matopoetsko, preprosto razmišljaš. Mor­­­­da ti skušajo mozaiki na zidovih povedati skrito zgodbo propadle civilizacije, ki je pre­­tiravala z izkoriščanjem naravnih bogastev in ni skrbela za uravnoteženost pridobit­ništva ter darežljivosti. Ali pa je Journey ena sama velika metafora za cikličnost življenja, za potovanje od rojstva do smrti čez mnoge prepreke in težave, sam ali v dvoje? Izvedel, ne, občutil boš sam - če si že lastnik inačice za PS3, celo brezplačno!

Je Journey morebiti prispodoba za vsakdanjik z vsemi križi in težavami?

Potovanje h gori v dalji objavljeno: Joker 266
september 2015


sorodni članki